Vad innebär ett varsel?
Frågorna är många idag kring varsel och vad det innebär. Vi reder ut begreppen nedan samt ger er några tips att tänka på om din arbetsplats drabbas.
Varsel betyder att företaget förvarnar personalen om att uppsägningar kan komma att ske samt anmäler det till Arbetsförmedlingen och fackliga organisationer. Det är inte säkert att ett varsel leder till en uppsägning med det är lika bra att förbereda sig på att en förändring är i sikte.
Vid dessa tillfällen rekommenderar vi att du:
- Se över ditt anställningsavtal, hur lång uppsägningstid har du?
- Har ni kollektivavtal på din arbetsplats? Om så är fallet, se över möjligheten till stöd från omställningsföretag.
- Om du är fackligt ansluten ta kontakt med ditt fackförbund.
Ta även tillfället i akt att se över dina ansökningshandlingar , gör en kompetensinventering (LÄNK) och kartlägg ditt nätverk (LÄNK).
Det är även ett ypperligt tillfälle att uppdatera din LinkedIn profil och öppna upp så rekryterare kan hitta dig.