Vad är en karriärplan?
För att lyckas att nå ditt karriärsmål behöver du sätta upp en plan. Planen är för att du ska bygga delmål och kunna mappa ut de steg du behöver ta för att nå just ditt mål.
Du börjar med att bestämma dig för ditt slutmål – vart någonstans vill du nå? Vilken roll vill du ha? Finns rollen i din nuvarande organisation?
När du har detta klart så behöver du göra följande:
- Skapa dig en bild av hur personen, som har rollen idag, tog sig till den positionen? Sök upp personen på LinkedIn och/eller ta kontakt med personen och fråga hur hen fick rollen. Ibland kan HR-avdelningen ha beskrivningar av karriärvägar – ta reda på om din arbetsgivare har detta.
- Nu bör du ha en översikt framför dig på vilka steg du behöver ta för att nå dit du vill. Din chef är viktig för dig eftersom hen kan öppna dörrar och ge dig support att nå din nästa roll. I ditt nästa utvecklingssamtal så behöver du informera din chef om planer på ditt nästa steg och diskutera hur du behöver utveckla dig för att nå dit. Din chef behöver ge dig feedback på din potential att byta roll och vad du behöver utveckla. Glöm inte att 70% av din utveckling sker på jobbet, i din roll. Ta chansen att utveckla dig och att få mer avancerade projekt/uppgifter för att visa ditt intresse samt potential. Du äger din utveckling, men du når dina mål tillsammans med support av din chef.
- Tidslinjen är viktig för alla parter och det är bra om du kan ha en öppen dialog med din chef. Många organisationer utannonserar alla lediga tjänster internt och det förväntas att medarbetare ska söka roller. Om ni redan diskuterat din utveckling samt nästa steg så blir det inte någon överraskning när du visar intresse för en ledig tjänst. Tvärtom, din chef kan t.o.m. rekommendera dig.
- Om du nu sökt en ny roll och du inte blir erbjuden rollen – tveka inte att använda feedbacken som du fått under processen för att utveckla dig vidare. Ta feedbacken och diskutera med din chef, tillsammans bygger ni en ny utvecklingsplan och jobbar vidare.