Det ingår ett flertal moment i en rekryteringsprocess och referenstagning är vanligt förekommande.
Referenserna brukar dyka upp i sluttampen av processen och det är bra om du har förberett och valt ut några lämpliga utifrån tjänsten du sökt. Vanligtvis brukar det räcka med två referenser men ibland kan det vara bra att ha några extra tillgängliga. Referenspersoner kan var tidigare chefer men även kollegor som du arbetat med eller varit chef för. Oavsett vilka du väljer är det viktigt att du kontaktat dem innan och stämmer av om de kan tänka sig att vara referens åt dig. Vi rekommenderar även att du beskriver tjänsten för dem och eventuellt skickar över annonsen om det är en utannonserad tjänst du sökt.
Det är inte ovanligt att det i en rekryteringsprocess tas inofficiella referenser. Det betyder att någon hos arbetsgivaren frågar runt i sitt professionella nätverk om dig och dina tidigare prestationer och erfarenheter. Det är ingenting man kan styra över som kandidat men det är viktigt att ha i åtanke när man söker jobb.