Vanligtvis hör företaget eller rekryteraren av sig efter en intervju och lämnar besked om hur det gått. Du kan alltid fråga i slutet av intervjun när du kan förvänta dig återkoppling samt hur många kandidater som är med i processen.
Om du inte går vidare efter en intervju bör du alltid be om feedback om du inte fått det. Det är viktigt för att utvecklas och dra lärdom av intervjusituationen. Här finns även möjlighet att ta del av positiv och stärkande feedback på beteenden som är vinnande även framöver.
Ett exempel på hur man ber om feedback/återkoppling om man inte skulle gå vidare i rekryteringsprocessen:
”Hej NN!
Tack för ett trevligt möte.
Tråkigt att jag inte gick vidare i processen. Jag skulle tacksamt ta emot feedback från vårt möte så att jag kan utveckla mig. Vad tycker du jag ska tänka på inför kommande intervjuer? Var det något du saknade i min presentation?
Ser framemot att höra från er.
Med vänliga hälsningar,
Namn ”
Det förekommer att företag inte återkopplar och det är beklagligt men som tur är inte kutym. Om du stöter på ett sådant företag tjata inte på dem utan rikta fokus framåt på kommandet intervjuer och analysera själv vad du gjorde bra samt vad du kan förtydliga till nästa gång. För mer support inför din nästa intervju – tveka inte att kontakta Karriärfix.