Hantera feedback

Hantera feedback

Feedback är ett laddat ämne som vi alla behöver träna på och utvecklas inom. Det gäller både att ge feedback men också att ta emot feedback. Den här delen av Karriärfix kommer att fokusera på hur du bäst hanterar situationer där du får feedback och hur du kan använda feedbacken till att utvecklas vidare.

Tanken med feedback är att förbättra och utveckla en person eller en situation. Intentionen bör alltid vara att något ska bli till det bättre. Det som ofta händer, när feedback upplevs som negativt, är att avsändaren misslyckats med att leverera budskapet att något behöver göras annorlunda. Resultatet blir att mottagaren av feedback tar beskedet negativt och personligt. När man tar något personligt blir man oftast upprörd och ledsen. Det är inte sällan att självkänslan och självtilliten får sig en rejäl törn och man blir osäker.

Att styra hur en människa ger feedback är svårt, vad man däremot kan styra är hur man hanterar feedback.

Karriärfix har tagit inspiration av Tara Mohr, expert på ledarskap och välmående. Tara har mer än 10 års erfarenhet av att supportera hur du kan hantera, navigera och återhämta dig från att ha fått dålig feedback.

Tara ger följande konkreta tips:

  1. Omvärdera feedbacken: feedback som du får innehåller ingen fakta om dig; snarare så innehåller feedback avsändarens perspektiv på något. Omvärdera feedbacken du får till informationen om avsändaren. Vad betyder det och vad säger det om personens prioriteringar eller preferenser?
  2. Är feedbacken verkligen RELEVANT? Det är något man ofta glömmer att fråga sig själv och istället tar man sig an all feedback som ges. Frågan som bör ställas: är feedbacken avgörande för att jag ska nå mina mål? Det kan handla om arbetsrelaterade mål eller personliga mål. Om feedbacken inte är relevant för dina ambitioner och mål, då är det okej att inte ta till sig den.
  3. Omvärdera ditt approach. Om du svarar ja på punkt nr 2, då kan du tänka på hur du samarbetar/relaterar till den här personen på ett mer effektivt sätt, nu när du vet mer om hens behov och perspektiv. Om vi går tillbaks till punkt nr 1 – feedback är inte ett utlåtande om dig, utan feedback ger dig verktyg på hur du kan bli ännu mer effektiv i ditt samarbete med avsändaren.

Och glöm inte bort att syftet med feedback ska alltid vara att utveckla någon eller någonting till det bättre. Även om det ibland är tufft att höra.

Se våra senaste inlägg inom feedback

KarriärutvecklingMin Karriär
16 maj, 2023

Mentor – hur en mentor kan utveckla din karriär

Att skaffa sig en mentor för att utveckla dig själv och din karriär kan visa sig vara en mycket god investering. Karriärfix berättar lite mer om hur ett mentorskap kan…
KarriärutvecklingMin Karriär
8 mars, 2023

Arbetsmarknaden i Sverige – framtidsutsikter

Om du befinner dig i skedet att du är nyfiken på att byta yrkesbana eller får indikationer på att behovet av din yrkeskompetens minskar, då kan det vara en god…
KarriärutvecklingMin Karriär
16 januari, 2023

Funderar du på att göra något annat? 

I många av våra samtal framkommer det att man är sugen på en förändring. Kanske har du en dröm om att jobba inom en helt annan bransch. Ta chansen!  Ibland…

Behöver du professionell hjälp med att skriva ett CV eller har du behov av att anlita personlig rådgivning gällande din karriär? Tveka inte att kontakta oss!

Kontakta oss